تبلیغات

گزارش کارآموزی شرکت گاز

دسته بندي : کارآموزی » سایر
60 صفحه به همراه تصویر


چارت سازمانی






تاريخچه سازمان
منطقه پنج عمليات انتقال گاز بعنوان يكي از واحدهاي اصلي انتقال دهنده گاز در كشور ، در سال 1370 فعاليت خود را به عنوان يك واحد مستقل تحت نظر مديريت عمليات ( پالايش و انتقال ) شركت ملي گاز ايران آغاز نمود . اين منطقه هم اكنون مسئوليت خدمات انتقال گاز ( انتقال مطمئن ، مستمر و مطلوب ) و نگهداري خطوط لوله را در محدوده عملياتي خود ( سه استان كشور ) مطابق با استانداردها و دستورالعملهاي شركت ملي گاز ايران بعهده دارد .
در حال حاضر منطقه پنج عمليات انتقال گاز داراي 6 ايستگاه تقويت فشار گاز مي باشد كه عبارتند از:
1- مجتمع ايستگاههاي فراشبند واقع در 20كيلومتري شهرستان فراشبند فارس
2- ايستگاه كنگان واقع در كيلومتر700+2 از پالايشگاه فجر جم
3- مجتمع ايستگاههاي نورآباد واقع در 5 كيلومتري شهرستان نور آباد فارس

همچنين اين منطقه داراي 7 مركز بهره برداري و تعميرات جهت نگهداري و تعميرات خطوط لوله مي باشد كه عبارتند از :
1- مركز تعميرات خطوط لوله و حمل و نقل شيراز
2- مركز تعميرات خطوط لوله و حمل و نقل فراشبند
3- مركز تعميرات خطوط لوله و حمل و نقل نور آباد
4- مركز تعميرات خطوط لوله و حمل و نقل غدير
5- مركز تعميرات خطوط لوله و حمل و نقل تابناك
6- مركز تعميرات خطوط لوله و حمل و نقل جهرم
7- مركز تعميرات خطوط لوله و حمل و نقل آباده
و يك ساختمان مركزي در شهر شيراز مي باشد كه واحدهاي ستادي در آن مستقر مي باشند .
ارتقاء كيفيت و بهبود مستمر ، جلب رضايت مشتري ، رعايت اصول زيست محيطي ، ايمني و بهداشت حرفه اي براساس قوانين و مقررات كشور جمهوري اسلامي ايران در فعاليتها و خدمات ، پيشگيري از آلودگي محيط زيست ، حوادث و رويدادها جزو اصول اعتقادي اين منطقه مي باشد.






















آشنایی اولیه با واحد صنعتی
لازم است در ابتدا فلسفه وجودي چنين مناطقي در اين وسعت توضيح داده شود تا ضرورت و حياتي بودن اين منطقه و خصوصا ايستگاه هاي تقويت فشارگاز وابسته به آن مشخص و نقش پررنگ و تعيين كننده واحد تعميرات اساسي و متخصصين شاغل در اين واحد در انتقال گاز توليدي كشور به نقاط مختلف كشور بيان شود.
گاز طبيعي از طريق خط لوله منتقل مي شود و فشاري در حدود 200 تا 1500 پوند در هر اينچ مربع دارد و اين فشار بالا حجم گاز طبيعي حمل شده را تا حدود 600 برابر كاهش مي يابد تا نيروي مولد فشار را براي حركت گاز طبيعي از طريق خط لوله فراهم كند. خط لوله اي كه گاز را به شهرهاي مختلف مي رساند 56 اينچ مي باشد . خطوط لوله داراي چندين ايستگاه كمپرسور مي باشد كه قادرند گاز طبيعي را تحت فشار قرار دهند. ايستگاه هاي تقويت فشار گاز معمولا به فاصله 40 تا 100 مايل در خطوط لوله نصب مي كنند.
كمپرسور نقش عمده اي در انتقال گاز در خطوط لوله دارد و علاوه بر كمپرسورهاي فشرده سازي گاز طبيعي ، ايستگاه هاي اندازه گيري گاز در طول خطوط به فواصل مناسبي قرار دارند . شيرهايي در طول مسير خطوط لوله قرار گرفته كه چنانچه در مسيري نياز به قطع گاز باشد بتوان توسط شيرها جريان گاز را قطع و وصل نمود . علاوه بر اين مشعل هايي در بيابانها و مسير خط لوله جهت سواندن مايعات جدا شده از گاز طبيعي وجود دارد كه چنانچه تحت بررسي زيست محيطي مناسبي قرار نگيرد ، موجب نگراني اهالي حريم خط لوله مي گردد .
به طور متناوب گاز طبيعي براي جريان يافتن در لوله فشرده مي شود ، اگر چه ايستگاه هاي تقويت فشار گاز محلي معمولا كوچكتر از آنهايي هستند كه در حمل و نقل درون شهري مورد استفاده قرار مي گيرد. فشاري كه براي جريان يافتن گاز طبيعي درون خط لوله مورد نياز است بسيار كمتر از فشاري است كه در بخش حمل و نقل گاز طبيعي مورد استفاده قرارمي گيرد.
براي حمل و نقل گاز طبيعي از درون شبكه توزيع حدود 3 پوند در هر اينچ مربع فشار لازم است . گاز طبيعي معمولا درخود دروازه ي شهري يا نزديك آن فشارزدايي مي شود . با اينكه گاز قبل از انتفال با خط لوله پردازش شده است دوباره از فيلترهاي خاصي عبور مي كند تا كمترين رطوبت يا ذرات اضافي از آن گرفته شود.
مركاتيان همان ماده اي است كه بوي تخم مرغ گنديده از خود منتشر مي كند و بوي بدگاز به خاطر وجود آن است و قبل از توزيع به گاز طبيعي اضافه مي شود . اين ماده به گاز طبيعي اضافه مي شود چون گاز بي رنگ و بي بو است و بوي آشناي مركاتيان باعث مي شود كه تا نشت يابي گاز آسان تر شود.
شركت هاي توزيع گاز از يك دسته استانداردهاي ايمني برخوردار است تا از وقايع قابل پيش بيني جلوگيري كنند و بتوانند مشكلات به وجود آمده در شبكه توزيع را در زمان مقتضي برطرف كنند . معيارهاي ايمني در سطح محلي موارد زير را شامل مي شود :
1- ابزار آلات نشت يابي
2- برنامه هاي آموزش ايمني
3- تكنسين هاي كشيك به صورت 24 ساعت
4- آمادگي اضطراري
5- سيستم هاي شبانه روزي










شرح كارآموزي
كارآموزي در كارگاه مركزي واحد تعميرات اساسي سپري شد و از آنجائيكه عمده كار متخصصين اين واحد انجام تعميرات و اورهال(تعمير و نگه داري و سرويس ) توربو كمپرسور ايستگاه هاي تقويت فشار گاز بود ، سعي شد تا اطلاعاتي جامع از نحوه انجام اين كار و همچنين آشنايي در حد اين دوره با توربين و كمپرسورهاي مورد استفاده در ايستگاه ها كسب شود.
از آنجائيكه توربين و كمپرسورهاي مورد استفاده در ايستگاه هاي تقويت فشار گاز جزو تكنولوژي هاي استراتژيك و بسيار گرانقيمت محسوب مي شود كه اطلاعات فني ساخت آن محدود به چند كشور مي شود لزوم آشنائي با اين تكنولوژي و دست يابي به آن و همچنين اهميت فوق العاده زياد آن براي صنعت نفت و گاز كشور با توجه به وجود چندين خط لوله سراسري گاز كه در فواصلي مشخص نياز به ايستگاه هاي تقويت فشار گاز دارد مشخص مي شود.
پس در بخش اول شرح كارآموزي ، در مورد توربين و كمپرسور و مشخصات فني آن مطالبي بيان خواهد شد و در بخش دوم بحث تعميرات و نگه داري آن مطرح خواهد شد :












بخش اول : آشنائي با توربوكمپرسورها
شرح توربين گازي
اساس و پايه ستونهاي توربين گاز از فولاد ساخته شده است كه به شكل(l) مي باشد كه از صفحات فولادي ساخته شده اند.
فريم اصلي تشكيل شده از دو فلنج طولي به علاوه سه جز ديگر . كه به شكل تخت و دربالا و بر روي ستونهاي عمودي توربين قرار گرفته است كه يكي از آنها در ورودي و ديگري در محل قاب اگزوز قرار گرفته اند پايه هاي متغير مذكور باعث خنثي شدن حركت شعاعي مي گردد در ضمن حركت محوري شفت در اثر حرارت را خنثي مي نمايد به منظور جلوگيري از به هم خوردن هم زرزي محور و تنش در لوله ها كه در اثر حرارت منبسط شده اند و دو پايه در قسمت جلو و بالاي آن در ميانه توربين نصب شده اند .
پايه جلوئي از حركت انبساطي در اثر حرارت از سمت جناحين ( پهلوها و بغل ها ) جلوگيري به عمل مي آورد و پايه مياني از حركت انبساطي در اثر حرارت در جهت مستقيم جلوگيري مي نمايد.
قدرت خروجي توربين : 3800 hp
درجه حرارت ورودي : 15°c
فشار اگزوز : 1.033 At

كمپرسور محوري
مشخصات :
1. كليات
2. روتور كمپرسور
3. محور كمپرسور
4. بخش داخيلي بدنه
5. قسمت جلوي بدنه كمپرسور قسمت خروجي بدنه كمپرسور




مشخصات كمپرسور محوري
1. تعداد رديف بليدها : 16 عدد
2. نوع كمپرسور : كمپرسور محوري با وظايف سنگين
3. جدائي بدنه : فلنج افقي
4. تيغه هاي راهنماي ورودي : متغير


كليات
كمپرسور محوري از قسمتهاي زير تشكيل شده است :
1. شفت
2. كمپرسور
3. بدنه
4. 16 رديف بليد
5. پره هاي راهنماي ورودي متغير
6. دو رديف پره هاي راهنماي ثابت
در كمپرسور محوري توسط تيغه هاي متحركت انرژي سرعتي هوا افزايش مي يابد و در تيغه هاي ثابت انرژي سرعتي تبديل به فشار مي شود . به همين ترتيب طي شانزده مرحله فشار هوا افزايش يافته و از طريق كانال خروجي به سمت محفظه هدايت مي شود.
بخشي از اين هوا جهت سيستم خنك كننده توربين ، خنك كردن روغن روغنكاري و آب بندي ياطاقانها به كار برده مي شود.






روتور كمپرسور
بر روي شفت كمپرسور محوري شيارهايي تعبيه شده اند كه ريشه هاي تيغه هاي متحرك در آن قرار گرفته اند و توسط خار تيغه ها و شيار قفل مي شوند. فاصله تيغه ها تا بدنه به نحوي طراحي كرده اند كه حدكثر بازدهي را فراهم نمايد.
بعد از نصب ، شفت در حال حركت بالانس مي شود . جلوي شفت ماشينكاري شده اند به منظور نصب و قرار دادن ياطاقانهاي جورنال و تراست و همچنين سيل روغني وسلس هوائي كمپرسور نيز بتوان در اين قسمت نصب كرد.

قسمت بدنه كمپرسور محوري












بدنه كمپرسور محوري از سه بخش زير تشكيل شده است :
الف – بخش بدنه
ب – بخش جلوي بدنه كمپرسور ( ورودي كمپرسور )
ج – بخش خروجي بدنه كمپرسور
سه قسمت فوق الذكر توسط پوسته توربين به هم پيوسته اند.
بخش ورودي بدنه
اين بخش در ابتداي كمپرسور محوري قرار گرفته اند . وظيفه اصلي اين بخش راهنمائي و هدايت هوا است .
اين بخش قسمتهاي زير را در بر مي گيرد :
الف – ياطاقان شماره يك كه پوسته آن به بدنه پيچ شده است .
ب – پره هاي راهنماي تيغه ورودي
اين پره ها در ابتداي راه اندازي به هوا اجازه مي دهند كه متناسب با دور كمپرسور هوا با سرعت و شتاب ملايم وارد كمپرسور گردد و مانع از سرج كمپرسور گردد .
روغن هيدروليك به منظور روان كار كردن پره هاي راهنماي ورودي به كار برده مي شود.


بخش جلوئي كمپرسور محوري

اين بخش شامل ده استيج مي باشد.
بليدهاي ثابت در شيارهاي تعيبه شده در بدنه قرار گرفته اند . ابتدا و انتهاي اين بخش با دو فلنج عمودي به بخش ورودي كمپرسور از يكسور و از طرف ديگر به بخش خروجي كمپرسور توسط پيج و مهره متصل شده اند.


بخش خروجي بدنه كمپرسور











بخش خروجي بدنه كمپرسور بزرگترين قسمت بدنه كمپرسور مي باشد كه از يكسور به بخش مياني متصل است و از سوي ديگر به ساپورتهاي انتاوي كمپرسور منجر ميشود.
بخش خروجي بدنه كمپرسور وظيفه بالانس نمودن را به عهده داشته و مانع از سرج كمپررسور مي گردد.
شكل بوداره هاي خروجي بدنه كمپرسور ديفيوزر و كسل است كه باعث افزايش فشار مي گردد . بخش خروجي بدنه كمپرسور ديفيوزر از دو سيلندر متحدالمركز ساخته شده است . سيلندر داخلي روتور كمپرسوررا در بر مي گيرد . و سيلندر بيروني ادامه بدنه كمپزسور مي باشد .
بخش خروجي بدنه كمپرسور داراي شش استيج ثابت است كه تعداد بليدهاي عضو در هر استيج بين ده تا پانزده عدد مي باشد و بليدهاي هر استيج در شيارهاي ماشنيكاري شده در بدنه قرار گرفته اند و توسط خاري نصب شده باعث قل شدن بليدها در شيارها مي گردد.

محفظه احتراق
1. كليات
2. پوشش محفظه احتراق
3. محفظه احتراق و تجهيزات آن
4. شمعها
5. تشخيص دهنده شعله ماورا بنفش
6. نازل سوخت
7. لوله هاي آتش متقاطع

محفظه احتراق







محفظه احتراق از قسمتهاي زير تشكيل شده است .
ع-يك پوشش بيروني كه همه محفظه هاي احتراق در آن قرار دارند.(شکل بالا سمت چپ)
ب – دوازده عدد محفظه احتراق كه در پوشش روبرو قرار گرفته اند .
الف – دوازده عدد گپ مربوط به محفظه ها و ميزهاي آنها.(شکل بالا سمت راست)

انتقال دهنده نصب شده در مجموعه محفظه ها
ج – نازل سوخت (دوازده عدد)
م – دو عدد شمع متغير ( در غلاف خود حركت دارند)
الف – دو عدد جرقه زن
ل – دوازده شعله ياب
ي – دوازده عدد از لوله هاي انتقال دهنده آتش پوشش محفظه هاي احتراق به قسمت خروجي بدنه كمپرسور جوش خورده است . هواي خروجي كمپرسور محوري به محفظه هاي احتراق هدايت مي شود .
لوله سوخت به هر كدام ا محفظه ها كشيده شده است. پس از مخلوط هوا و گاز شمع ها جرقه زده و شعله درون محفظه پايدار شده و مشتعل مي گردد . موقعيكه در يكي از محفظه جرقه زده مي شود. گازهاي احتراق محترق از طريق لوله انتقال دهنده به ساير محفظه ها سرايت مي نمايد.

شمعها
دو عدد شمع درمحفظه ها احتزاق شماره يك و دو نصب شده اند . اين دو عدد شمع پاور خود را از سيستم انتفال دهنده جرقه دريافت مي كنند .
ساير محفظه هاي احتراق بدون شمع هستند كه از طريق كانالهاي انتقال دهنده شعله تشكيل شده در دو محفظه احتراق داراي شمع را دريافت مي كنند.

تشخيص دهنده شعله ماورا بنفش
در حين فرآيند راه اندازي لازم و ضروري است كه وجود يا عدم وجود شعله در محفظه احتراق به سيستم كنترل انتقال داده شود. لذا سيستم نشان دهنده شعله به كار برده شده است كه عملكرد آن به شرح ذيل است:
الف – چهار عدد سنسور كه در چهار محفظه احتراق نصب شده اند.
ج – يك تقويت كننده الكتريكي كه در كنترل پانل توربين نصب شده است .
د – سنسور هاي تشخيص دهنده ماورا بنفش الكتريكي تشكيل شده از :
1 – سنسورهاي تشخيص دهنده شعله
2- قسمتهاي تشخيص دهنده گاز
تشعشات ماورا بنفش كه توسط هيدروكربن موجود در شعله منتشر مي شود توسط سنسورهاي تشخيص دهنده شعله حس مي گردد و عدم وجود شعله با علامت (no flame) نشان داده مي شود .پس از تشكيل شعله اگز ولتاژ قطع شود . هر دو سنسور از بين رفتن شعله را نشان مي دهند . و يك سيگنال براي رله پانل كنترل الكتري ارسال مي نمايد . و به توربين توقف اضطراري داده مي شود . و چراغ زير روشن مي گردد:
FAILURE TO FIRE OR LOSS OF FLAME



نازل سوخت
هر محفظه احتراق با يك نازل سوخت تجهيز شده است . كه وظيفه آن پخش مقدار معين ساخت به داخل لينير محفظه احتراق مي باشد .
سوخت به حالت پودر شكل از طريق سوراخهاي ميزان كننده كه در سمت ديگر صفحه چرخشي سوخت قرار دارد عبور مي كند و مستقيما وارد هر محفظه احتراق مي گردد.
به هنگام استفاده از سوخت مايع در محفظه چرخشي كننده نياز به هواي با فشار بالا داريم .
اتمهاي سوخت مخلوط شده با هوا به حالت اسپري در مي آيند و وارد ناحيه احتراق مي گردد.
عملكرد چرخشي كننده باعث چرخش هواي احتراق شده و در نتيجه بيشترين و بهترين احتراق بدون دود را ايجاد مي نمايد.

لوله هاي آتش متقاطع
دوازده عدد محفظه احتراق از قسمت داخل به هم مرتبط هستند كه اين ارتباط توسط لوله های آتش متقاطع انجام مي گيرد.
اين لوله ها باعث انتقال شعله از يك محفظه كه توسط شمع مشتعل شده است به محفظه هاي ديگر مي گردد.

بخش توربين
1. كليات
2. بخش ثابت توربين
3. نازل مرحله اول
4. نازل مرحله دوم
5. ديافراگم
6. روتور توربين



كليات
عملكرد كاري توربين تبديل انرژي حرارتي گرفته شده است از محفظه احتراق به انرژي مكانيكي است كه باعث به حركت درآمدن محور توربين مي گردد.
اجزا تشكيل دهنده عبارتند از :
1. پوسته توربين
2. نازل استيج اول
3. مرحله اول كه مربوط است به چرخ توربين فشار قوي
4. نازل متغير استيج دوم
5. مرحله دوم كه مربوط است به چرخ توربين فشار ضعيف
6. ديافراگم
7. سيل هوائي
8. استيج دروني مسير گاز
همه قسمتهاي استاتور در كارخانه ساخته شده اند . جداسازي دو نيمه افقي براي تعميرات امكان پذير شده است.
استاتور توربين
بدنه توربين بخش اصلي از توربين گاز مي باشد كه از یكسو به خروجي كمپرسور و قاب .....
.
.
.
.
.
دسته بندی: کارآموزی » سایر

تعداد مشاهده: 1379 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 60

حجم فایل:9,400 کیلوبایت

 قیمت: 3,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل